LAM3201 Pantun (Li Si Yin)

Mesej Pantun Ini

Pantun ini secara metafora membandingkan dua makhluk yang berbeza, di mana raksasa bersisik mewakili masa lalu dan lipas kudung melambangkan masa kini. Fakta bahawa dinasour dan lipas kudung berasal dari zaman yang sama dan lipas kudung berjaya bertahan hingga kini menekankan keperluan kerjasama yang tetap penting. Dengan bekerja bersama dengan semangat yang bersatu, walaupun lipas kudung yang kecil boleh mencapai kejayaan sebenar. Pantun ini menekankan kepentingan kerjasama dan perpaduan merentasi generasi dan keadaan dalam mencapai matlamat bersama dan mengatasi cabaran.

Tema pantun saya adalah gotong-royong.

Baris pertama berbincang tentang pelbagai spesies dinosaur yang hidup di bumi, dan bahawa mereka adalah haiwan yang bersifat soliter, oleh itu ia berkaitan dengan konsep spesies yang paling sesuai dengan persekitaran mereka lebih mungkin untuk bertahan hidup dan menghasilkan keturunan pada zaman purba.

Baris kedua membicarakan tentang lipas kudung, haiwan sosial yang telah bertahan selama lebih dari 320 juta tahun dan masih berkembang maju di dunia hari ini.

Seterusnya, baris ketiga dan keempat membincangkan bahawa dengan merangkul semangat kolektif dan bekerja bersama secara harmoni, kejayaan sebenar dapat dicapai. Ia menekankan kepentingan kerja pasukan dan kesolidaritan dalam mencapai pencapaian yang bermakna.

Kumpulan Sasaran

Kumpulan sasaran utama untuk pantun ini adalah orang dewasa yang bekerja kerana masyarakat kini banyak memberi tumpuan kepada pencapaian, dan mereka selalu bersaing untuk menjadi yang terbaik. 

Kebanyakan masa, mereka lupa bahawa mereka sepatutnya bekerjasama untuk mencapai kejayaan yang lebih besar. Tambahan pula, setiap individu dilahirkan dengan kekuatan dan bakat yang berbeza, maka kerjasama sebenarnya membolehkan mereka melengkapkan kekuatan satu sama lain.

Banyak dewasa yang bekerja kini merasa seolah-olah mereka berada sendirian dalam pekerjaan, dan mereka tidak melihat rakan sekerja sebagai sahabat. Sebaliknya, mereka melihat rakan sekerja sebagai pesaing, dan akibatnya mereka sentiasa berasa tertekan di tempat kerja tanpa ada sesiapa untuk meminta pertolongan. 

Kepentingan Pantun Ini

Mesej penting pantun ini adalah jika orang dewasa yang bekerja terus bertanding satu sama lain seperti zaman raksasa purba, kita semua tidak akan bertahan lama dalam dunia pekerjaan. Hanya melalui kerjasama dan pemahaman kita dapat mencapai sasaran yang lebih besar, sama seperti lipas kudung yang telah berhidup begitu lama.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started